Søk i bloggen

Kreativ advent 13. des

I dag får du i både pose og sekk!
Oppskrift på to av de sju slaga.
Oppskriftene er fra ei bok som jeg fikk av
ei venninne av mamma for mange år siden.
Ho er også en av forfatterne av boka.
Boka heter ganske enkelt "Kokeboka"
og er skrevet av Ragnhild Holmedahl
og Ellen M. Strømshoved.

Del gjerne Kreativ advent med dine lesere! Sjekk denne linken :)


Havreflarn
Du trenger:

100 g Margarin
2 dl Sukker
2 dl Havregryn
2 dl Hvetemel
1/2 ts Bakepulver
1/2 ts Vaniljesukker
1/2 dl Lys sirup
1/2 dl Kremfølte


Slik gjør du:

Smelt margarin og rør inn ingrediensene.
Sett røren som topper med to teskjeer på et bakepapir,
la det være god plass mellom kakene siden de flyter mye ut over.


Stek kakene ved 200 grader midt i ovnen i 7-10 min.
Følg godt med de blir fort mørke i kantene.

Avkjøl kakene på ei rist.
(Egentlig er dette krumme havreflarn, men jeg har alltid laget dem flate.
Jeg pleier også å lage dobbeldeig,
så blir det ekstra masse kaker for ikke så veldig mye mer jobb.)



Brunepinner
Du trenger:

200 g Margarin
2 dl Sukker
1 Eggeplomme
1 ts Kanel
1 ss Mørk sirup (jeg bruker lys sirup siden jeg allerede har det.)
1 ts Vaniljesukker
1 ts Natron
5 dl Hvetemel

Dryss:
Perlesukker
Hakkede mandler (Jeg pleier ikke å bruke mandler, smak og behag :)
Eggehvite


Slik gjør du:

Rør margarin og sukker hvitt, tilsett resten av ingrediensene,
og kna deigen sammen. Sett deigen kaldt et par timer.

Del deigen i 6 emner og trill ut hvert emne til en pølse
like lang som steikebrettet.

Legg tre pølser på hvert stekebrett
og klem pølsene litt flate med fingrene.

Pensle deigen med eggehviten og dryss på perlesukker,
og mandler(hvis du vil ;)

Stek kakene på 200 grader midt i ovnen
i7-10 min. Del kakene med en gang i pinner.
Ca 1 cm brede, litt på skrå. la de avkjøles på rist.



Ha en kreativ og smakfull advent :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg synes det er veldig koslig å høre fra deg som leser, enten det er stort eller smått. :)