Søk i bloggen

Kreativ advent 15. des

Jeg har aldri vært så opptatt av julemiddagen,
for meg er julefrokosten viktigere.
Rundstykker, ost og kjeks må være på bordet.
Og det viktigste! Hjemmelaget brunost!

Dette tror jeg kanskje ikke så mange kjenner til.
Tror det er en tradisjon fra Høland.
Mannen hadde aldri hørt om det før han møtte meg,
men snart er dette blitt vår tradisjon også.

I fjor ble den ikke så vellykket, men i år har vi klart det!
Her har du oppskriften, kanskje det er på tide og starte en ny tradisjon?
Det er ikke så vanskelig, men det tar litt tid og tålmodighet.


Du trenger:
1 kg Gudbrandsdalost
3 dl Sukker
2 ts Kardemomme
80 gr Smør
3 ss Melk/fløte


Slik gjør du:
Skjær opp osten og smelt smør.
Ha i melk og ost, la det smelte på svak varme.
(Det er lurt å ha litt god tid. Det tar tid før det smelter)
Rør i sukker til det er oppløst fortsatt på svak varme.
Rør hele tiden.
Ha i kardemomme tilslutt.
Hell det over i en form eller melkekartong.
La det avkjøles på benken eller et kjølig rom,
før det settes i kjøleskapet.

Så er den klar for å nytes! Perfekt på nybakt brød eller rundstykker.


Ha en smakfull og kreativ advent.

1 kommentar:

  1. dette har jeg aldri hørt om før... spennende tradisjon!

    SvarSlett

Jeg synes det er veldig koslig å høre fra deg som leser, enten det er stort eller smått. :)