Søk i bloggen

Hjemmelagde müsliebars

Tro det eller ei, her lager vi müsliebars fra "bånn" av! :)
Det er faktisk veldig enkelt. "Så enkelt at jeg kan gjøre det?" spør du.
Kan jeg kan du! :) og her er oppskriften slik den står i kokeboka fra Mamma:

250 g tørket aprikos el. annet
200 g rosiner/ananas 
(jeg liker å bruke coco loco blandingen veldig godt!)
4 dl müslie
1 dl corn flakes 
(viste du at det er ikke er krokan i krokanrull, men corn flakes?!)
1 ss kakao
200 g smeltet sjokolade.

Smelt sjokolade i vannbad. 
(vannbad: kok opp vann i en kjele, ha sjokoladen i en bolle og putt oppi vannet, 
ikke få vann oppi sjokoladen, da skiller den seg.)
Hakk alt i små biter
Bland alt godt (ikke sjokolanden!)
Kjevle ut litt mellom to bakepapir. ca 1 cm.
Stryk smeltet sjokolade over og sett kaldt
Del opp i biter


Men mitt tips er å ikke følge oppskrifta slavisk, lag din egen vri, med ting du liker.
Det er jo da de blir best!

Jeg bruker også å ha i en del hakka nøtter av ulikeslag og litt solsikkefrø også.
Da kan du ha litt mindre musli og tørka frukt, 
og kanskje du må bruke litt mer sjokolade.
Mørk kokesjokolade fra landlord f.eks er billig og god og ca 50% kakao, 
som er ganske bra.

Anbefaler å ha i en del tørket frukt, slik at den både blir seig og krønchy.
Ellers er det fare for at de blir litt tørre. :)

Løp og kjøp og lykke til!
Gjerne kommenter og fortell hva du hadde i dine müslibars
eller hva du vil/ville hatt i de. :)


(Så toppa vi de med sesamfrø :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg synes det er veldig koslig å høre fra deg som leser, enten det er stort eller smått. :)