Søk i bloggen

Kreativ advent 17. des

Å flette julekurver er ikke en ny oppfinnelse,
og de aller fleste kan flette den helt tradisjonelle med tre remser.

Jeg så et juleprogram på om en nordmann
som flettet utrolig avanserte kurver.
Fant ingen bilder av kurvene hans på nettet
og det er heller ikke det jeg har prøvd meg på.
Å bruke ti timer på en flettet kurv har jeg ikke tålmodighet til.
Men å lage fire filtflettekurver på ca en halv time er akkurat passe.

Som dere nok har skjønt har jeg en stor forkjærlighet for ull.
Den har så mange bruksmuligheter og gode kvaliteter!

Disse kurvene er altså flettet i en litt tykk ullfilt.
De er mer holdbare enn papirkurvene,
men det er vanskelig å lage de store kunstverkene.
Så det er best med de helt enkle mønstrene.



Du trenger:
En mal å klippe etter, hvit og rød ullfilt, stoffsaks, lim.



Slik gjør du:
Tegn opp og klipp ut etter malen. Flett kurven på samme måte som en papirkurv.
Det er lurt å lime nederst og i kantene så ikke den går fra hverandre.
Lim på hank.



Fine på juletreet, kanskje spesielt et litt gammeldags pyntet et. :)
Så kan de brukes jul etter jul.

Ha en fin og kreativ lørdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg synes det er veldig koslig å høre fra deg som leser, enten det er stort eller smått. :)