Søk i bloggen

Han kan snakke!

I går sa Leon sin andre to-ordssettning! Vi var innom på IKEA en "liten" tur. Du veit ;) Når vi var halvveis på runden begynte Leon å bli lei, så jeg tok han med meg i skammekroken en tur. Ops, ammekroken mente jeg. Uansett! Så setter jeg han på fanget og gjør meg klar. Han ser på meg, gliser og sier "melk mer". Klart og tydelig. Umulig å missforstå! For meg, for ingen andre kan høre hva han sier, for han er egentlig helt stille.

Men hvordan kan han da snakke? Som en gutt på 1 år og 3 måneder? De fleste barn lærer ikke snakke før nærmere 2 år. For av naturlige årsaker er ikke motorikken som må til for å snakke på plass før senere. Noe som kan skape mye frustrasjon og misforståelser. Fordi det kan være vanskelig å tolke hva barna vil uten at de kan si ifra. Så hva er løsningen? Jo, vi bruker babytegn! Og det er genialt! Ved å bruke tegn kan babyer kommunisere allerede fra de er 6-9 måneder gamle. Første gang Leon brukte et tegn var han 10 måneder. Og nå kan vi faktisk kommunisere med han, ikke bare enveiskommunikasjon, men dialog.

Han har jo begynt å si noen ord som: Oi, bø, pappa, mamma, hei, hade, æsj, der. Det er vel ganske vanlig, men det er kanskje bare halvparten av hva han kan si på tegn! De mest brukte tegnene nå er: Vinke, peke(der,den,det,du,jeg), mer, ferdig, rundt og rundt, lys, ferdig, spise, hatt, regn, forsiktig, tiger, ut. Dette er noen av tegnene Leon bruker selv. I tillegg forstår han mange flere tegn. Det betyr allikevel ikke at vi forstår alt han vil og at han bare er glad og fornøyd. Men ved å bruke babytegn har vi et redskap å bruke for å takle vanskelige situasjoner. Eller bare for å ha det morsomt sammen når vi leker eller gjør noe Leon synes er morsomt kan vi spørre om vi skal gjøre det mer og han kan svare "mer" på tegn. Isteden for at vi bare gjør det mer uten å egentlig vite om han vil. 

Ekstra stas er det når også besteforeldrene hans ønsker å bruke tegn til han. Som i dag da farmor sa "bytte bleie" med tegn(og stemme) og Leon peker mot badet og smiler. Ikke det at han gjør det når jeg sier det samme, men han forstår hva det betyr ;) Alle kan bruke tegn, og det er ikke så komplisert som noen kanskje tror. Hvis du synes det høres spennende ut og har lyst til å prøve det anbefaler jeg virkelig at du sjekker ut www.beseen.no. De tilbyr ulike kurs og der finner du også mer informasjon om babytegn. Og faktisk så er det jeg som holder en del av kursene deres. :) Så for å reklamere litt begynner nytt grunnkurs over tre kvelder nå på onsdag og på lørdag har jeg et introkurs. Tror det fortsatt er ledige plasser, så fort dere å meld dere på. 


Da vi satt der aleine i ammekroken på IKEA og han lo og sa "melk mer!" med en begeistring som bare han kan. Så ble jeg så stolt og glad. Det å se hvor glad han blir når han gjør tegn og jeg ser at han forstår at vi forstår han. Det er ubetalelig. 

Christina :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg synes det er veldig koslig å høre fra deg som leser, enten det er stort eller smått. :)